Boala secolului nostru – colonul iritabil ( I )

0
29

Boala secolului nostru – colonul iritabil ( I )Intestinul nostru este poate cel mai subestimat organ al corpului. El este gata oricând să se sacrifice pentru bunăstarea generală și execută imediat ordinele primate de la creier fără tăgadă.

Stomacul nostrum este supranumit “al doilea creier” și credeți-mă că își merită pe deplin numele. Toate emoțiile noastre, fie că sunt emoții positive, fie că sunt negative, trec prin stomac. Acei fluturași pe care-i simțim sunt felul în care stomacul nostru răspunde la emoțiile noastre. Dar nimic nu trece fără să lase urme.

Boala Intestinului Iritabil este din ce în ce mai răspândită în zilele noastre, iar cauza declanșării este de cele mai multe ori de natură emoțională.

În mod normal, creierul transmite informații catre organele din corp despre starea lor general și le informează dacă sunt probleme. Când intestinal nostru reacționează înseamnă că această conexiune este supra solicitată.

Creierul și intestinal nostru lucrează impreună încă din primele momente de viată – ele ne dau sentimental plăcut de saturație, disperarea data de foame și chinurile colicilor.

Pe măsură ce creștem învățăm să ne folosim și de alte simțuri. Asta nu înseamnă că legătura dintre creier și intestin a disparut brusc ci pur și simplu că s-a cizelat.

În anul 2013 a fost publicat primul studiu care arata puternica conexiune dintre creier și intestin. S-a dovedit atunci că stresul este principalul factor declanșator al tulburărilor intestinale ce implică și creierul în egală măsură.

Cazul în care creierul are de depașit o situație stresantă (este presat de timp sau există o stare de supărare) atunci el are nevoie de energie pentru a rezolva problema. Prin sistemul fibrelor nervoase simpatice, intestinul este înștiințat ca există o stare de urgență și că este nevoie de ajutorul lui. Din colegialitate, intestinul va reduce cantitatea de energie folosită pentru digestie pentru a o redirecționa spre creier. Drept urmare va produce mai puține mucozități și va reduce propria irigare sangvină.

Acest sistem nu este proiectat să funcționeze pe termen lung. Dacă creierul va semnala tot timpul o stare de urgență, intestinul va fi suprasolicitat. De aici, vom avea o serie de manifestări neplăcute cum ar fi: stare de oboseală, lipsa apetitului, diaree sau constipație, balonare etc.

Dr. Giulia Enders explică: “lipsa irigării și un strat prea subtire de substanțe protectoare pot slăbi pereții intestinali. Celulele imunitare din acești pereți intestinali vor produce atunci o cantitate mare de subtanțe de semnalizare care pot sensibiliza foarte puternic creierul intestinal și pot doborî astfel primul prag. Situațiile de stres înseamnă energie împrumutată – niciodată nu e bine să facem prea multe datorii, ci trebuie să încercăm să ne gospodărim cât mai bine.”

Există mai multe teorii legate de activitatea intestinului în condiții de stress permanent și una dintre ele explică așa zisa modificare a “climei” din burtă: din cauza modificărilor din intestine, vor suraviețui alte bacterii decât cele din perioadele relaxate. Chiar dacă reușim să trecem cu bine peste o perioadă stresantă este posibil ca după trecerea momentului, intenstinul să ne transmită în continuare o stare sufletească / genereală proastă.

Despre cum putem să ținem în frâu această problemă o să discutăm în articolul următor, dar să vedem ce putem schimba ca să ne îmbunătățim starea intestinului nostru.

Totul începe cu lucrurile mici, ca cele cu care ne confruntăm în fiecare zi. Putem să începem cu mesele noastre zilnice – mesele trebuie să fie zone fără stress, fără presiuni și fără agitație și sau certuri. Orice fel de stres activează nervii care blochează digestia – astfel se obține mai puțină energie din ceea ce mâncăm, dar și digestia va lua mai mult timp.

În perioadele stresante este foarte bine să nu solicităm digestia foarte mult, așa că este recomandat să alegem alimente care se digeră ușor și pe cât posibil să nu combinăm foarte mult grupele de alimente.

Pentru cei care suferă de diaree trebuie neapărat să evite cruditățile și mai ales fructele care pot declanșa o inflamație la nivel intestinal. Pe de altă parte, cei care suferă de constipație sunt încurajați să consume cît mai multe fibre pentru a ajuta digestia.

Se recomandă consumul de alimente în cantități mai mici pentru a utiliza cât mai puțină energie pentru procesul digestiv.

În articolul următor vom discuta și identifica metode de combatere a stresului și a problemelor intestinale și vom vedea cum putem să scoatem creierul din starea de alertă.

LEAVE A REPLY